Aaron Tay har en fin bloggpost som gir kilder på at forlaget Springer nå opplever ca. 80 prosent, eller kanskje 96 prosent, av kildeforespørsler nå kommer fra Google og lignende søkemotorer. Det ser dessuten til å bli stadig sjeldnere at bibliotekskatalogene brukes som søkegrensesnitt for å finne akademisk litteratur. Forlagene prøvde i mange år å unngå å bli indeksert av Google, men skjønte etter hvert at de kom til å tape på denne strategien, og åpnet opp for gjenfinning fra Google. De kommersielle hensynene har gjort at databaser og bibliotekkataloger har blitt svært kaotisk for brukerne som nå i økende grad bruker Google. Det tok en stund før Google Scholar og Google Books ble "stuerent", akkurat som Wikipedia ikke var akseptert kilde sammenlignet med Encyclopedia Britannica, men nå bruker alle wikipedia selv om den ikke er så akseptert eller vanlig å referere fra.
Såkalte "Discoverysystemer" blir markedsført mot biblioteker, men spørsmålet er om Google utkonkurrerer disse også slik Google har gjordt med rubrikkannonser. Det er lettere å markedsføre seg via Google enn gjennom fysiske rubrikkannonser, og det kan kanskje fort bli skjebnen til biblioteksystemer også?
No comments:
Post a Comment