Tuesday, September 15, 2015

Alle kan lære matematikk

Erlend Tangeraas Lygre har en flott artikkel i Teknologisk Ukeblad "BARN OG MATEMATIKK Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn"

Leder for Matematikksenteret, Kjersti Wæge uttaler essensen i god matematikkpedagogikk synes jeg
– Det er synd at noen tror matematikkferdigheter er medfødt og noe bare de smarteste klarer. Hvis undervisningen er rettet mot barnas egne erfaringer og bakgrunn kan alle barn utvikle sine matematikkferdigheter. Fra den dagen barnet blir født vil de ha omgivelser rundt seg som påvirker dem på alle områder, så det er umulig å si hvor mye som er arv og hvor mye som er miljø, forklarer leder for Matematikksenteret, Kjersti Wæge.
Selv har jeg ikke noe "naturtalent" innen matematikk, men jeg erfarte selv gjennom videregående og studiene at man kan komme et godt stykke likevel. Kan man reglene for algebra, så er selve den "kreative prosessen" eller det mange kaller for "intelligens" ikke så utfordrende som mange tror. Jeg fikk aha-opplevelsen da jeg skulle løse en litt vanskelig Kuhn-Tucher ligninger på universitetet. Plutselig så raste jeg gjennom oppgaven på kort tid, og jeg tror jeg løste den bedre enn mange medstudenter som jeg anså som smartere enn meg. Jeg tror personligheten spiller minst like stor rolle for å "ha evner til å jobbe med matematikk" som "intelligens". Har man ikke "interesse av matematikk" så må man jobbe mere for å trene inn reglene og lære den matematiske kreativiteten, men det kan nok læres selv av de mest "håpløse" elever. Alle kan lære matematikk, og grunnskolepedagogikken og foreldre bør etter min oppfatning følge rådene fra matematikksenteret nøye i leksehjelp og undervisning.

No comments:

Post a Comment