Tuesday, November 1, 2016

Strategien til MIT Library

MIT Press er vel ved siden av Oxford et av de beste vitenskapelig forlag etter min mening. Og MIT Library er i samme klasse med hensyn til innovative fagbiblioteker. MIT Library lanserte en åpenhetsstrategi allerede i 1960-årene og lyktes med det. De la planene sine for å publisere alle kursene sine på MIT Course Ware allerede i 1999 på et tidspunkt da Internett var et stigmatiserende uttrykk i Norge. Nå fortsetter de med ny grensesprengende åpen vitenskapsstrategi og publisere den som seg hør og bør på pubpub. PubPub som også er et MIT Media Lab prosjekt har som manifest og passer bra inn i MIT Library sin handlingsplan og MIT Course Ware. PubPub sitt Manifest da den ble lansert var:
  1. Publishing should be free. (As in speech AND beer).
  2. Science is iterative. Publishing should be too.
  3. Negative results are equally valuable.
  4. Publishing should be a discussion, not a soapbox.
  5. Progress comes from openness, not from prestige.
  6. Peer-review is a terrible gatekeeper but a powerful curator.
Her er talen som bibliotekdirektøren Chris Bourg på MIT Libraries framførte på Educause 2016. Fint supplement til den gode strategien!


Denne Task Force ble utført av 30 personer og de brukte ett år på å ferdigstille rapporten. Medlemmene står oppført i Appendix 2, deriblant en hel del tungvektere innen mange fag, som Ethan Zuckerman. Vi skulle hatt en slik Task Force for norske fagbiblioteker også, men det går jo an å se til denne nylig utgitte rapporten i mellomtida. Selv om vi ikke kan gjøre stort mer enn å kopiere slik "eksellense", så bør man i det minste forsøke å komme ut av den famlingen som preger det norske samfunnets forhold til digitalisering og åpenhet.

No comments:

Post a Comment