Wednesday, July 29, 2015

Trender innen åpen vitenskap

Hei og velkommen til min nye blogg om nye trender innen åpen vitenskap! Jeg håper du har glede av noen av mine nyhetskommentarer om åpen vitenskap som jeg kommer over i forbindelse med jobben min som bibliotekansatt og gjennom min private interesse for vitenskap. Du er velkommen til å legge igjen noen tanker eller tips i kommentarfeltet som du kommer på når du leser bloggpostene mine. Jeg tar gjerne inn relevante gjesteposter også dersom noen vil det. Kunnskapens verdi øker av kritikk og kunnskapen blir større av å deles, som jo er prinsippet bak åpen vitenskap i et nøtteskall. Åpen vitenskap er i en rivende utvikling vil jeg påstå, og fysikeren Michael Nielsen har gått så langt som å kalle åpen vitenskap for den andre vitenskapelige revolusjonen. Så det er spennende tider for dem som har forhåpninger til at åpen vitenskap kan sette fart i nye vitenskapelige oppdagelser. Jeg planlegger å legge ut en bloggpost per nyhet eller utviklingstrekk som jeg kommer over om åpen vitenskap, med unntak av de gangene man rett og slett må kombinere flere kilder for å få fram et bestemt trendbilde. Men jeg skal prøve å gjøre bloggpostene så korte og oversiktlige som mulig. Alt jeg skriver på denne bloggen er mine egne synspunkter, og er ikke ment å representere min arbeidsgiver eller mine kollegaers syn. For dem som ikke er så kjent med åpen vitenskap så vil jeg anbefale Wikipedia om open science: https://en.wikipedia.org/wiki/Open_science og dersom man vil vite "alt" om åpen vitenskap så kan man ganske enkelt bare lese første kapittel i denne boka: http://book.openingscience.org/basics_background/towards_another_scientific_revolution.html

No comments:

Post a Comment