Kilde: Wikipedia
Så når man skiller konsepter med z-aksen, så kan man tenke om litteraturen man søker etter slik:
Her er kvalitet x, relevans y, og lagene med konsepter z. Det tror jeg kan brukes i biblioteksundervisningen. Særlig på integrert og deltagende biblioteksundervisning som også kan deles i et diagram.
Forfatteren Jan Kjærstad har skrevet noe som ligner på denne søkemetoden, og UBO sin tidligere fagreferent i sosiologi, Atle Wehn Hegnes, var så observant at han fant fram til dette poenget og brukte det i bibliotekskursene sine.
«Svakheten med Deweys tenkemåte var dens ødeleggende endimensjonalitet. Hovedklassene og de mindre avdelingene dannet en lang, vertikal kjede. Ved å betrakte edderkoppenes nett ble jeg inspirert til å forsøke en ordning der gruppene samtidig sto i rekker ved siden av hverandre. En slik organisering kunne synliggjøre helt nye, også horisontale, relasjoner mellom emnene. En usett innbyrdes sammenheng mellom, la oss si, biologi, økonomi og meteorologi. Jeg visste det var umulig, men ideelt sett burde hver bok i et bibliotek stå slik at den sto inntil alle de andre bøkene. (...) Hver bok skulle ha forbindelser i flere retninger. Jeg ønsket meg et nettverk, ikke et klassifikasjonssystem. [min utheving] Jeg fablet om noe lignende da jeg sto i det veldige hovedutlånet i Deichman. Når du gikk bort og trakk ut en bok, skulle du samtidig få med deg andre»Kjærstad, J. (1999). Oppdageren: roman. Oslo: Aschehoug. (s. 381-382).
No comments:
Post a Comment